Tuesday, May 13, 2008

Bila alam bagi isyarat...


Allamdulilah negara kita selamat dari bencana. Mungkin kita tidak sedari dalam akhir-akhir ini terdapat dua bencana besar melanda Asia setelah pukulan tsunami yang yg tempiasnya kena di Malaysia pada tahun 2004.Ratusan ribu menjadi korban sehingga bumi Aceh menjadi padang jarak padang tekukur buat seketika.
Namun kali ini,alam memberi isyarat lagi. Kejadian Taufan Nargis yang melanda jiran tetangga asia kita( myanmar) benar2 menggiatkan tentang kejadian Tsunami Kemusnahan yg hampir sama cumanya pada kali ini ianya bagaikan angin taufan ya setakat ini mengorbankan puluhan ribu dan di jangkakan hampir ratusan ribu lagi akan mati kebuluran jika bantuan segera tidak di berikan di samping sikap birokrasi kerajaan junta di Myanmar.


Apapun tahniah kepada kerajaan baru negeriku yg cakna dlm perkembangan ini dan menghantar misi menyelamat dengan bantuan kewangan hampir 1 juta atas dasar kemanusiaan. Moga2 kekayaan negeriku ini akan bertambah dengan semangat kerajaan negeri yg perihatin tentang isu kebajikan serantau.


Belum redha peristiwa Nargis, tuan rumah olimpik 2008 (China) di gegarkan dengan gempa berukuran 7.8 sekala rectar.Dilaporkan lebih 5000 org terbunuh. Bila melihat liputan di berita tentang malapetak tersebut, terdetik rasa kesyukuran kerana negaraku ini selamat dr bencana alam semesta. Kesyukuran perlu di panjatkan sebagai seorang hamba agar sentiasa taat kepada pemilikNya. Bumi ini milik Allah dan dia berhak keatas nya.Ingatlah lah bahawa jika alam sudah memberi isyarat,mungkin ada kemungkaran yg telah kita lakukan dan ingatlah bahawa pintu taubat masih terbuka selagi mana jasad ini mampu bernafas.


Takziah kepada mangsa-mangsa bencana alam dan sama2 berdoa agar "peringatan" ini memberi keinsafan kpd semua makhluknya.