Panglima TLDM, Shah Rukh terima gelaran Datuk Wira, Datuk

11/10/08 www.bharian.com MELAKA: Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Datuk Abdul Aziz Jaafar dan artis Bollywood, Shah Rukh Khan adalah antara 758 pemerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke-70, esok. Aziz menerima Darjah Cemerlang Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk Wira manakala Shah Rukh menerima Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk.

Sedikit nada terkejut bila mendapati seorang ikon filem bollywood mendapat gelaran datuk yang bagi pandangan saya adalah seseoarang yang tidak mmnberi apa-apa sumbangan untuk negara melainkan membantu berkembangnya gejala hindonisme di negara ini. Adakah kita mengenali siapakah "Datuk" Shah Rukh Khan ? adakah dia anak jati Malaysia, ataupun seorang yang berjasa untuk negara, ataupun seseoarang yang bersama nenek monyang kita dalam memperjuangkan kemerdekaaan?

Siapapun beliau, secara peribadinya saya tidak bersetuju sama sekali jika pengiktirafan di beri kepada beliau sehingga mendapat gelaran "datuk". Apapun ulasan yang di berikan kerajaan negeri Melaka, saya beranggapan pengiktiran yang di berikan sehingga mendapat gelaran datuk adalah tidak wajar memandang beliau bukanlah ikon yang boleh dijadi ikutan warga Malaysia khususnya dlam pembinaan modal insan.

Tidak di nafikan kehebatan beliau di layar perak dalam melakonkan pelbagai watak tetapi siapakah belaiu sehingga layak mendapat gelaran tersebut? Selaku mahasiswa, saya beranggapan bahawa ramai lagi golongan intelektual, bekas-bekas perajurit dan mana-mana warga negara yang lebih layak mendapat anugerah tersebut khususnya dalam perjuangan memepertahankan tanah air.

Adakah ini bermakna virus hindonisme akan terus menular memandangkan pengiktirafan terhadap golongan seni bukan warga Malaysia adalah suatu titik permulaan pemikiran warga negara khususnya anak muda di serap dengan virus asyik berhibur. Walaupun beliau popular dengan kemunculan pelbagai filem bollywood yang polular seperti Kuchi-Kuchi Hota Hai, Mohabbaitain dan pelbagai lagi, gelaran datuk yang di terima oleh beliau sebenarnya membuka minat saya untuk mengenali siapakah beliau sebenarnya.

Dan sesuatu yang mengejutkan lagi apabila mengetahia beliau merupakan seorang muslim tetapi berkahwin dengan seorang wanita hindu dan status agamanya adalah amat di ragui. Justeru selaku seorang muslim pula, seharusnya seseorang seperti beliau tidak di iktiraf lebih-lebih lagi pengiktirafan adalah dari sebuah nega Islam. Moga kita semua di beri petunjuk oleh Allah dan saya tidak mahu bersubahat dalam mengiktiraf seseoarang yang yang mempunyai tahap akidah agama yang begitu rendah!! "Nauzubillah"


www.firdaus-selatan.blogspot.com

0 comments: