Saturday, November 22, 2008

catatan seorang mantan

Adakah penulis mewakili pro M di uthm?mungkin ini menjadi tanda tanya tetapi dari mana penulis berada, dia tetap mewakili suara mahasiswa. Justeru apakah sumbangan penulis? Catatan ini di buat adalah utk muhasabah diri penulis dan membolehkan rakan2 mengetahui apakah tindakan yg telah penulis buat sepanjang di amanahkan sebagai MPP 07/08.

Program
Minggu aspirasi sahsiah (t. pengarah)
Minggu Haluan Siswa 08/09 ( pengarah)

Aktiviti dan kebajikan.
1.Membuat permohonan untuk m,endapatkan cuti tambahan untuk membuang undi ketika pilihanraya 8 mac lalu. Di luluskan di peringkat universiti pada hari jumaat( 7 mac) dan memo telah di keluarkan.

2.Memberi cadangan dlm mesyuarat bersama fakulti awam dalam pembaikan system pendaftaran online khusus untuk FKAAS. Alhamdulillah ada penambahbaikan.
Membantu exco pengaduan awam untuk di mempertengahkan isu pengangkutan.

3.Menerima byk aduan dr pelajar baru khususnya di melewar. Cuba pertengahkan perkara ini dan Alhamdulillah ada perubahan dlm system pengangkutan.

4.Berbincang berkaitan isu vest keselamatan. Untuk maklumat semua, penggunaan vest keselamatan telah di luluskan di peringkat senat.(meruluk kpd memo yg telah di tampal sekitar kampus) Oleh itu, di peringkat penulis selaku perwakilan pelajar, hanya mampu mengutarakan cadangan & ketidak sesuaian dlm isu ini berdasarkan huja2 yg shahih setiap kali vpertemuan dgn TNC. Walaupun vest keselamatan telah dikuatkuasakan tetapi masih tiada tindakan jika tidak menggunakannya dan penulis beranggapan pihak universiti masih memberi kelonggaran dalam perkara ini.

5.Membantu rakan se faklulti dlm masalah berkaitan pembayaran kerja lapangan (survey camp) pada waktu cuti semester untuk di tangguhkan pada semester berikutnya. Mendapat respon baik dr pegurusan fakulti dan di benarkan pengguhan pembayaran tersebut.
sebagai seorang wakil mahasiswa yg muslim, penulis menjadikan Surau dan masjid sebagai tempat bersama student. Di samping itu maklumat brerkaitan kegiatan MPP dan sebagainya dapat di hebahkan di surau.

6.Selain itu ada membuat pertemuaan dgn pelajar non-muslim secara tidak langsung di tmpt menunggu van melewar berkaitan masalah pengangkutan.

7.Sebagai memegang port folio “pembangunan mahasiswa” merangkap NYDP 2, seharusnya penulis yg dhaif perlu mengislahkan diri ini dalam meningkatkan sahsiah yg lebih baik. Sebelum kite minta org berbuat baik, seharusnya kita yg memulakannya dulu.


Apa yg di coretkan adalah berdasarkan catatan peribadi penulis. kekurangan amatlah dikesali dan sebarang komen boleh di ajukan dalam arti ini. Menjadi seorang perwakilan pelajar adalah medan untuk penulis mengislahkan diri di samping menjadikan agenda kebajikan dan keadilan sebagai method utama seperti yg di sarankan oleh agama. Justeru, penulis berpegang pada kalam Allah Dalam surah Muhammad.

”jika kita menolong (agama )Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”

Khalifah yg dhaif…

Friday, November 14, 2008

NC baru ziarah kediaman mahasiswa.

Inilah cerita yang dapat saya kongsikan bila mana Naib Cencelor baru menziarahi kediaman mahasiswa tanpa asrama pada malam rabu lepas. Kebetulan kediaman mahasiswa yang di ziarahi merupakan rakan seangkatan sewaktu berkhidmat sebagai jawatankuasa kolej kediaman melewar sesi 06/07. Di sini dapat saya coretkan apa yang di ceritakan oleh beliau dan sesungguhnya ziarah tersebut adalah sesuatu yang tidak di sangkakan. Mujurlah kehadirannya selepas waktu isya’ dan kebetulan sahabat saya ini baru pulang dari solat isya’ berjemaah di surau berhampiran. Jika tidak, mungkin Naib canselor dan beberapa pegawai tidak sempat bersapa dengan tuan empunya rumah tersebut.


Selain naib canselor, ziarah dari pegawai universiti turut di iringi oleh pengetua pelajar tanpa asrama dan ketua penolong pendaftar pejabat hal ehwal pelajar dan felo. Alhamdulillah dalam beribu-beribu pelajar yang menginap di luar asrama (kalau tidak silap saya bilangannya) rumah sahabatku lah yang mereka lawati. Memang sungguh perihatin pihak universiti yang sanggup menziarah kerumah tersebut.

Lawatan yang di jalankan pada malam kelmarin mungkin dapat di jadikan pemangkin kepada staff dan felo pelajar tanpa asrama agar lebih prihatin menziarah rumah mahasiswa-mahasiswi yang lain. Sekurang-kurangnya mereka dapat memantau pergaulan yang bagi saya agak bebas apabila ada sesetengah mahasiswa yang study di rumah rakan yang berlainan jantina dan sebagainya. Walaupun kadang-kadang kelibat mereka yang study bersama berada di luar anjung rumah, tetapi pada natijahnya tindakan mereka adalah salah dan di khuatiri menjadi fitnah kepada jiran setempat.

Justeru, kepada rakan-rakan mahasiswa yang yang berstatus pelajar tanpa asrama, tidak mustahil rumah anda di ziarahi oleh pegawai tanpa asrama universiti hatta Dato’ Naib Cancelor sendiri pada masa akan datang. Oleh itu, sila pastikan rumah anda :
1. Elakkan study di rumah yang bukan sejantina.(walaupun sekadar di halaman rumah)
2. Pastikan rumah sentiasa dalam keadaan kemas dan teratur.
3. Elakkan membuat perkara-perkara tidak berfaedah di dalam rumah.
4. Pastikan cd,dvd video yang tdak bermanfaat di jauhkan dari rumah anda. kawal penggunaan internet (yang menggunakan steamix) di rumah sewa anda.
5. Perbanyakkan memiliki kuliah-kualiah agama yang menceritakan bab aqidah, ibadah dan sebagainya untuk mendekatkan kita dengan Allah.

Kesimpulannya,pihak universiti sebenarnya sayangkan anda semua. “Mereka umpama ayahanda dan bonda yang sentiasa merisaui tingkah laku anaknya yang tinggal berjauhan”.Oleh itu, Janganlah mengganggap keperihatinan mereka suatu masalah tetapi sebagai sesuatu bentuk kasih sayang dalam membentuk kita menjadi generasi muda yang menjadi harapan agama, bangsa dan negara.


Firdaus
Mantan mpputhm 07/08
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia(UTHM).

Thursday, November 13, 2008

coretan seorang YB (yang berkhidmat)



Tersentuh bila membaca perihal seorang YB (yang berkhidmat) ini.Beliau benar-benar faham atas tanggungjawabnya. Selaku seorang yang pernah menjadi YB di kampus,rasanya banyak lagi kekurangan di diriku ini.Ya Allah, hambamu ini memang dhaif dalam pengurusannya dan menjaga kebajikan rakan-rakan. Berikanlah kekuatan untuk dia memperbaiki dirinya dalam masa yang sama tetap teguh dengan prinsipnya sebagai pencinta AgamaMU.


dari YB titiwangsa
Misi Kami Prihatin membawa balik 2 orang Pelajar Perubatan yang cedera parah dalam kemalangan jalan raya di Makassar, Indonesia:

Pada hari Khamis pagi saya telah menerima panggilan dari anak saya Sakinah yang belajar di Universiti Hasanuddin, Makassar yang dlm suara 'distress' memaklumkan 2 orang junior dia telah cedera parah dalam MVA atau motor vehicle accident pada Isnin malam Selasa dihadapan Hospital Ibnu Sina. Mereka berdua jatuh dari motosikal yang dinaiki kerana jalan licin dalam keadaan hujan. Kedua2 mereka terus tidak sedarkan diri, Aimie tercampak atas jalan,

http://docpearl.blogspot.com/


" Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata beliau sama sekali tidak bersetuju dengan kaedah penggunaan klip video 'Sajak Kematian' di sekolah memandangkan ia tidak sesuai dengan tahap umur pelajar yang masih terlalu muda.

"Saya sungguh tidak bersetuju kerana kita hendak mendidik mesti secara berhemah dan pendekatan yang menakut-nakutkan lebih-lebih lagi terhadap anak-anak yang usianya cukup muda, saya rasa ia tidak akan membawa manfaat," katanya selepas merasmikan Program Pertukaran Pelajar ASEAN (ASEP) 2008 di sebuah sekolah di Kuala Lumpur hari ini.
- http://www.malaysiakini.com/news/92879





Dari hasan, bahawa Rasulullah SAW bersabda ;
" Ingatlah maut, kepedihan dan sakitnya," beliau bersabda, "Maut itu sama dengan tiga ratus pukulan pedang." Pernah Rasalullah SAW di tanya tentang maut dan kedasyatannya. Baginda menjawab, "sesungguhnya maut yang teringan bagaikan kawat jeruji menjerat kambing. Bila kambing terlepas pasti ada bulu yang menyangkut padanya. " Pernah Rasulullah SAW berjumpa orang sakit lalu berkata, " Aku tahu, bahawa keringat yang keluar darinya adalah sakitnya ketajaman maut!"

Marilah sama-sam berdoa agar pak menteri terbabit dan org yang buat laporan di lembutkan hati mereka agar menerima agama Allah ini sepenuhnya. Sesunguhnya dengan mengigati mati kita akan dapat mendekatkan diri lagi dengan Allah.. Mati tak kenal usia kawan2.

TETAPI INGAT
Andailah cikgu itu di kenakan apa2 tindakan atas tindakannya, umat Islam yang sayangkan Agama Allah ini dengan sepenuhnya haruslah bangkit!!!!



rujukan :
kitab penenang jiwa imam Al- Gazali terjemahan mukashafah Al-Qulub.

Friday, November 7, 2008

alahai khalwat

Sejak tercetus isu khalwat melibatkan pasangan pelakon popular,di dada-dada akhbar khususya akbar yang terlaris di negaraku ini tidak berhenti-henti mengikuti dengan penuh minat berkaitan isu khalwat ini. Bagi ku, isu khalwat ini akan menjadi polular bila mana ianya melibat orang-orang yang di kenali dan berpengaruh. Tidak kisahlah dari mana dantangnya isu ini sam ada ianya melibat artis, anak orang berpengaruh dan sebagainya, semesti ianya akan bila melibatkan polupar.Sehinngakan ianya menarik minat mufti Perlis untuk mengulas perkara ini dan di tajikah tazkirah (peringatan) bersama. Justeru apa yang dapat saya huraikan di sini adalah kemungkaran yang berlaku di depan mata kita haruslah di selesaikan bersama daripada mencari sendiri kemungkaran yang yang belum pasti kezahirannya.

wallahua'lam.


Bila Yang Nyata Dibiar, Yang Tersembunyi Dicari
Isu Semasa Print This Post Email This Post
Beberapa hari lalu apabila saya membaca muka depan sebuah akhbar yang mendedahkan tangkapan khalwat ke atas individu tertentu yang dilakukan oleh jabatan agama dan disiarkan secara ‘promosi maruah’ oleh akhbar tertentu saya teringat kepada kenyataan saya pada peringkat awal saya menjadi mufti dua tahun lepas yang membantah tajassus atau mengintip.
Masa itu saya baru sahaja hendak dikenali oleh sesetengah masyarakat negara ini. Sesetengah pihak mengambil kesempatan untuk mengkritik saya dan menganggap itu pandangan yang ‘menghalalkan’ maksiat. Demikian segelintir kelompok manusia yang cepat menghukum tanpa berfikir dan menilai.
Hari ini saya hanya tinggal sebulan lagi berada atas jawatan mufti, isu khalwat kembali menjadi tajuk besar media. Saya sudah banyak kali mengulas, namun biarlah saya sentuh lagi sebagai tazkirah isu ini untuk kali yang akhir ketika masih memegang jawatan.
Dalam hadis Muslim, seorang lelaki datang kepada Nabi saw dan berkata:
“Wahai Rasulullah, aku mengubati seorang wanita di hujung bandar. Aku telah melakukan kepadanya (seks), cuma aku tidak menyetubuhinya. Inilah aku, maka hukumlah aku apa yang engkau mahu.”
Lalu ‘Umar (Ibn Khattab) berkata kepadanya:
“Allah telah tutupi keaibanmu jika engkau menutupi dirimu”.
Nabi saw tidak berkata apa-apa. Lalu lelaki itu bangun dan pergi. Nabi saw menyuruh seorang lelaki memanggilnya dan membaca kepadanya firman Allah (maksudnya)
“Dan dirikanlah sembahyang pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari malam. Sesungguhnya kebaikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat” (Surah Hud ayat 114).
Maka ada seorang bertanya:
“Wahai Nabi Allah, ini khas untuknya sahajakah?
Jawab Nabi saw:
“Bahkan untuk manusia keseluruhannya”.
Demikianlah hadis ini menggambarkan Nabi SAW tidak mendedahkan keaiban orang lain selagi keburukan itu tidak dilakukan secara terang-terang. Juga, amalan soleh seperti solat boleh menghapuskan keburukan yang dilakukan. Ya, Islam memang mengharamkan zina dan maksiat seks. Namun, Islam juga mengharamkan mendedahkan aib orang lain yang bersifat peribadi dan tidak mengancam keselamatan awam dan empunya berusaha menutupinya.

sambungan seterusnya...

Saturday, November 1, 2008

Permata yang di cari

Selalunya lagu ini sinonim dalam mengambar seseorang yang mungkin dijadikan pilihan dalam membina rumahtangga. Tetapi ada sedikit kelainan bila melihat video ini. Sungguh tersentuh rasa di hati bila melihat video ini lebih-lebih lagi di satukan dalam sebuah lagu yang sungguh menarik. Harap dapat di kongsi dengan semua. Saya pasti, bukannya rasa taksub sehinggakan video ini di hasilkan , tetapi ini merupakan tanda kasihnya kepada pemimpin yang memperjuangkan islam walaupun berhadapan dengan pelbagai ujian. Selagi mana seseorang itu komited dalam memperjuangkan Islam, selagi itu rasa kasih kepadanya amat di tuntut disamping kasih yang tidak berbelah bagi keatas junjungan besar kita Nabi Muhamad S.A.W.Sesungguhnya Ulama' itu adalah pewaris nabi.

Di antara komen-komen yang dapat ku sisipkan ketika melihat vedio ini. Sangat2 menyentuh hatiku.
"Moga Allah memelihara pemimpim islam seperti Tuan Guru ni. Amin"


"sejuk mata bla pndg wajah tok guru di kb bru2 ni..kalaulah semua pmimpin msia ni mcm tok guru alangkah baiknya"

"alhamdulillah kita semestinya bersyukur kerna Allah taala telah memberi seorang tokoh ulama dan ahli politik islam kpd negeri kelantan khasnya dan Malaysia amnya. disegani kawan dan lawan tiada orang yg dpt menggantikan tok guru. jadi marilah membangun bersama IslamAllah AKbar"

"Semogo Allah melanjutkan usia Tok Guru and memelihara kesihatan beliau. Amin."

"ameen...namun andaikata Tok Guru dipanggil untuk kembali ke alam baqa... sama2 lah kita doakan semoga akan muncul lebih ramai lagi jiwa2 seperti Tok Guru yang kita kasihi ini "

"Ya ALLAH Ya tuhanku, Aku tidak berdaya lagi untuk menjaga agamaMu di Kelantan ini Ya Allah, kerana amat kuat serangan yang datang dari pelbagai cara, Oleh itu Aku meminta kepadamu Ya Allah, Kau pertahanku agamuMu, sebagaimana Engkau pertahankan rumahMu dari serangan tentera abrahah"

Doa Tok Guru

moga menjadi pedoman untuk semua.

pencinta ma'ruf