Saturday, November 22, 2008

catatan seorang mantan

Adakah penulis mewakili pro M di uthm?mungkin ini menjadi tanda tanya tetapi dari mana penulis berada, dia tetap mewakili suara mahasiswa. Justeru apakah sumbangan penulis? Catatan ini di buat adalah utk muhasabah diri penulis dan membolehkan rakan2 mengetahui apakah tindakan yg telah penulis buat sepanjang di amanahkan sebagai MPP 07/08.

Program
Minggu aspirasi sahsiah (t. pengarah)
Minggu Haluan Siswa 08/09 ( pengarah)

Aktiviti dan kebajikan.
1.Membuat permohonan untuk m,endapatkan cuti tambahan untuk membuang undi ketika pilihanraya 8 mac lalu. Di luluskan di peringkat universiti pada hari jumaat( 7 mac) dan memo telah di keluarkan.

2.Memberi cadangan dlm mesyuarat bersama fakulti awam dalam pembaikan system pendaftaran online khusus untuk FKAAS. Alhamdulillah ada penambahbaikan.
Membantu exco pengaduan awam untuk di mempertengahkan isu pengangkutan.

3.Menerima byk aduan dr pelajar baru khususnya di melewar. Cuba pertengahkan perkara ini dan Alhamdulillah ada perubahan dlm system pengangkutan.

4.Berbincang berkaitan isu vest keselamatan. Untuk maklumat semua, penggunaan vest keselamatan telah di luluskan di peringkat senat.(meruluk kpd memo yg telah di tampal sekitar kampus) Oleh itu, di peringkat penulis selaku perwakilan pelajar, hanya mampu mengutarakan cadangan & ketidak sesuaian dlm isu ini berdasarkan huja2 yg shahih setiap kali vpertemuan dgn TNC. Walaupun vest keselamatan telah dikuatkuasakan tetapi masih tiada tindakan jika tidak menggunakannya dan penulis beranggapan pihak universiti masih memberi kelonggaran dalam perkara ini.

5.Membantu rakan se faklulti dlm masalah berkaitan pembayaran kerja lapangan (survey camp) pada waktu cuti semester untuk di tangguhkan pada semester berikutnya. Mendapat respon baik dr pegurusan fakulti dan di benarkan pengguhan pembayaran tersebut.
sebagai seorang wakil mahasiswa yg muslim, penulis menjadikan Surau dan masjid sebagai tempat bersama student. Di samping itu maklumat brerkaitan kegiatan MPP dan sebagainya dapat di hebahkan di surau.

6.Selain itu ada membuat pertemuaan dgn pelajar non-muslim secara tidak langsung di tmpt menunggu van melewar berkaitan masalah pengangkutan.

7.Sebagai memegang port folio “pembangunan mahasiswa” merangkap NYDP 2, seharusnya penulis yg dhaif perlu mengislahkan diri ini dalam meningkatkan sahsiah yg lebih baik. Sebelum kite minta org berbuat baik, seharusnya kita yg memulakannya dulu.


Apa yg di coretkan adalah berdasarkan catatan peribadi penulis. kekurangan amatlah dikesali dan sebarang komen boleh di ajukan dalam arti ini. Menjadi seorang perwakilan pelajar adalah medan untuk penulis mengislahkan diri di samping menjadikan agenda kebajikan dan keadilan sebagai method utama seperti yg di sarankan oleh agama. Justeru, penulis berpegang pada kalam Allah Dalam surah Muhammad.

”jika kita menolong (agama )Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”

Khalifah yg dhaif…

0 comments: