Monday, February 2, 2009

Mengapa ini boleh terjadi?

Sms yg aku terima petang tadi amatlah memeranjatkan. Aku mengetahui bahawa sahabatku presiden Iqra akan mewakili Universiti dalam pertandingan membaca khutbah peringkat universiti di UIAM. Beliau pun telah membuat pelbagai persiapan dan persediaan atas bantuan dari Pusat Islam, UTHM.Sms itu bertulis....

"Assalamualaikum.
Dukacita di maklumkan, pertandingan khutbah peringkat Universiti yg bakal berlangsung pada 14hb 2 ini di batalkan oleh kerana penyertaan hanya 2 perwakilan iaitu dari UTHM dan UTeM.
-Pusat Islam UTHM-

Ketika program berbentuk hiburan dan sukan mendapat tempat di hati mahasiswa, sehinggakan negara menjadi penganjur utama dalam sukan Suakan Universiti Asean (SUA) di sember lalu.

Tetapi rupa-rupanya pertandingan berunsurkan keagamaan di peringkat universiti telah di batalkan hanya kerana tiada penyertaan yang tidak menggalakkan. Di mana silapnya? Adakah Universiti-universiti di negara kita tidak mampu melahirkan khatib yang berkaliber? saya mencoret di sini bukan menunding kepada mana-mana pihak tetapi sekadar membuka mata atas kelemahan yg tidak tahu dimana silapnya.