Monday, March 23, 2009

Dengan hikmah kita meneroka.


Sejak moto terbaru UTHM ini diperkenalkan, ramai yang cuba mengupaskannya kerana mempunyai seribu satu makna yang tersirat. Memang susah untuk di terjemahkannya lebih-lebih lagi perkataan tersebut terpapang dengan megah bersebelahan pintu masuk universiti beserta kelibat lebah yang meghiasi iklan tersebut. Apa yang cuba penulis kaitkan adalah dalam persoalan ini adalah bermainnya perkataan “hikmah” di bibir mulut warga UTHM daripada peringkat staff hinggalah di peringkat mahasiswa.

“ Kau ni,kalau nak tegur,mestilah dengan berhikmah” “Awak ni,jgn excited sgt,kita mesti berkihmah dlm nak wat tindakani”

Begitulah antara dialog yang pernah penulis dengar sejak terteranya moto baru universiti yang berbunyi “dengan hikmah kita meneroka”. Tetapi apa yang penulis nak bawa di sini adakah kita mengerti apakah maksud sebenarnya perkataan “hikmah” tersebut?Adakah hikmah merupakan sesuatu yang berbebtuk berbentuk aggresif atau defensif? Ataupun hanya seindah-indah madah untuk membolehkan sesuatu tindakan tidak perlu di buat? Penulis akan cuba meneroka dulu perkataan hikmah tersebut sebelum bermulanya penerokaan...

0 comments: