Friday, April 17, 2009

SPR bodohkan rakyat ?

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan melarang semua parti politik membawa penyokong terlalu ramai bagi mengiringi calon masing-masing pada hari penamaan calon, bagi mengelak berlaku kekecohan.bersambung

Nampaknya SPR semakin sempit dalam berfikir sehinggalah mengeluarkan cadangan terbaru berkaitan proses penamaan calon. Tetapi kepada siapakah agaknya " peraturan baru" ini di tujukan? Adakah kepada Kesemua parti politik yang bertanding? Mahasiswa yag cerdik boleh memikirkannya.

Istilah membawa penyokong terlau ramai adalah tidak berasas sama sekali. Kita sedia maklum kehadiran penyokong rata-rata adalah mereka yang datang dengan perbelanjaan kewaangan sendiri dan sebagai suatu sokongan kepada parti yang terlibat.Jadinya siapakah SPR untuk menghalang mereka daripada datang sewaktu penamaan calon nanti?



Jika alasan keselamat di bangkitkan, adakah SPR yang akan menjaga penyokong-penyokong ini? Ingatlah bahawa penyokong-penyokong yang hadir di temani ribuan polis yang "wajib" di kerahkan tenaganya dalam sesuatu pilihanraya. Oleh itu, tidak perlulah SPR berbunyi walhal Polis masih lagi boleh menjalankan tanggungjawabnya.

Kesimpulannya mudah. SPR semakin terdesak dalam menenggelamkan kebangkitan rakyat.Sepatutnya SPR kena fahan akan tugas sebenarnya yang mudah. Berlaku adil dalam mengatur sistem pilihanraya.Pandai-pandailah pengundi menentukannya.

0 comments: