Saturday, June 26, 2010

Pemainan Korea Selatan bertaraf dunia.


Terlebih dahulu syabas pada Korea Selatan sebab layak ke pusingan kalah mati pada piala dunia 2010 ini. Walaupun tidak berjaya melangkah ke suku akhir apabila tewas dengan Uruguay (tempat ditemui enjin kapal terbang yg hilang) itu malam tadi tetapi permainan korea Selatan berada ditaraf dunia. Mungkin tiada rezeki untuk sekurang-kurangnya mereka menyamai percapaian ketika piala dunia 2002 tetapi persembahan mereka kali ini harus dipuji.

Corak permainan yang pantas, hantaran-hantaran jauh yang tepat dan beberapa skill individu yang menarik meletak mereka mungkin sebaris dengan jaguh-jaguh besar bola sepak seperti Belanda, Spain German, Brazil dan banyak lagi.

Selepas ini cabaran asia terletak di bahu Jepun.Prestasi Jepun juga tidak kurang hebatnya dan mungkin berpeluang melangkah lebih jaun dalam pila dunia kali ini...




Terkedu seketika bila mendapat call dari KP kawasan bahawa Ust Hassan Shukeri telah kembali kerahmatullah lebih kurang jam 2.00 petang Isnin yang lepas. Ketika berita itu diterima jam menunjukkan lebih kurang 3.00 petang dan mendapat berita almarhum hendak dikebumikan pada ptg tersebut jugak. Maka bersegerakah aku sms bersama KP kawasan untuk sama-sama turun ke Taman Melewar ( makan masa 2jam3ominit dari Sabak) agar sekurang-kurangnya dalam fikirkan sempat solat jenazah.

Ada juga sms yang mengatakan almarhum akan di bawa pulang ke Sabak Bernam memandangkan disutah kampung dan tempat kelahiran beliau. Namun ketika dlm perjalanan, akhir nya KP mendapat msg dari pemuda negeri yang almarhum akan di kebumikan pada keesokan harinya. jadi tidak perlulah kami tergesa2 utk samapai ke Taman Melewar.Apapun alhamdulillah akhirnya kami sampai jua ke Taman Melewar pada ptg tersebut.

Di Taman Melewar, kelihatan pendukung2 gerakan Islam hadir memberikan penghormatan terakhir kepada almarhum.Kebetulan time aku sampai 2, Tuan Guru Haji Hadi, Ustaz Nasaruddin Mat Isa dan beberapa pimpinan Pas pusat yang lain hadir.Oleh sebab majlis perkebumian akan dijalan pada keesokan harinya, aku pulang ke Sabak Bernam dan Kembali ke Taman Melewar keesokannya untuk bersama-sama memberi penghormatan terakhir ke almarhum.

Sesungguhnya jasa Almarhum dalam mencatur atau merangka perjuangan PAS memang tidak dapat dinafikan lagi.Keadaanya yg low profile, mudah mesra menjadikan pemergiannya adalah kehilangan besar dalam Gerakan Islam dinegara ini. Sejak aku tamat belajar di universiti dan pulang ke kampung Sabak Bernam, boleh dikatakan aku tidak pernah ketinggalan mendengar kuliah almahum sebulan sekali di markas sabak bernam.Pengajian yang selalu di mulakan dengan kupasan isu semasa, kemudian kupasan afsir Al-Quran dan di kaitkan dengan perjuangan Islam menjadikan diriku berminat hadir hdalam setiap pengajian bulanan almarhum.

Cumanya sudah samapai ketikanya Allah lebih menyanyangi dan menjemput almarhum buat selamanya..Bermula bergiat dgn seawal 20an sehingga hayatnya berakhir sepeas selai PAS bermuktamar meletakkan almarhum adalah tokoh gerakan Islam Pas yang sentiasa di kenang.Pemergianya juga dipermudahkan dan dalam masa yang samadi rasai oleh seluruh pendukung PAS.Hatta sehingga Tok guru Nik Aziz pun menitiskan air matanya ketika hadir sama-sama menyembahyangkan jenazah almarhum.

pemergian Almarhum juga menyebabkan aku masih lg teringat kata-kata yang beliau kerap tegaskan setiap kali dalam kuliah sampaikan "Kemenangan Islam itu pasti akan datang. Sebagai pendukung teruskan kerja-kerja memenangkan Islam.Sekiranya kita dapat merasai kemenagan tersebut, mungkin anak cicit atau generasi akan akan akan merasai kemenagan Islam itu apabila tiba waktunya."

Al-fatihah kepada Almarhum Ustaz Hassan Sukeri....



sempat bergambar bersama tmbalan Presiden Pas, Ust Nasaruddin Mat Isa

Hampir sebulan tidak menulis dalam blog ini. Post yang terakhir pun berkaitan muktmar pemuda negeri yang telah hampir sebulan berlalu. Bukannya tiada isu yang hendak dikupas, tetapi mungkin di uji dengan kesebukan masa yang ada, menyebabkan beberapa perkara tidak berjaya ku kupas.

Sebenarnya dalam masa yang sama pekerjaan politik ku terusik dalam suatu perbualan spontan dengan seseorang yang kurang kukenali tetapi aku yakin dia sudah memahami selok belok dalam dunia politik. Dalam bual bicara kami, beliau menguji aku dengan soalan yang ringkas bilamana mengetahui status pekerjaan ku sebagai pegawai pejabat khidmat masyarakat. "Apa yg u faham tentang isu manikavasagam? ujar pemuda tersebut. Jawapan aku mudah tetapi sebenarnya agak mengecewakan.
"saya tidak berapa memahami isu tersebut" jawab dengan confident.

" kalau u jawab mcm ni, tak sepatutnya u duduk di Pusat Khidmat ni. Sepatutunya u perlu memahami kan rakyat tntg isu2 berbangkit ini. Kalau sayalah penyelia u, saya tidak ambil u bekerja" jawabnya lagi.

tergamam diriku. Mungkin jawapan ku yang kurang cakna itu dianggap serius oleh pemuda tersebut. Dari situ aku mula memahami bahawa berhadapan dengan masyarakat ini memerlukan persiapan yang sebaiknya.lebih-lebih lagi bila diamanahkan dalam dunia politik ini. Walaupun kononya aku hebat bersiasah daripada pandangan sahabat2 ku, namun aku tetap mempunyai kelemahan.

Apapun yg berlaku, aku sebenarnya teruja dengan pemuda tersebut yang telah menyuntik jiwa ku supaya lebih memahami masyarakat ini yang banyak diatur dalam perancangan politik yang kita ada. Benarlah sesetengah orang berkata bukan mudah bekerja dengan "politik"......