Sedar atau tidak, satu usul yg diterima sebulat suara ketika muktamar PAS ke 57 memerlukan komitmen daripada seluruh ahli Parti Islam Semalaysia (PAS) itu. Usul yg mengkehendaki mereka yg bergelar ahli PAS hadir beramai-ramai menjayakan himpunan aman bersih yg dijadualkan 9 Julai ini.

Tarikh yang dicadangkan semakin hampir dan ada lebih kurang sebulan untuk membuat persipan tersebut. Sejarah himpunan bersin 2007 akan dijadikan panduan supaya lebih ramai pendukung keamanan dan demokrasi yang pulih hadir dlm himpunan tersebut.

Jelasnya hampir setiap hari ada sahaja laporan Polis yang dibuat kononya beranggapakn itu adalah satu himpunan yg boleh mencetuskan keganasan dan keselamatan negara. Pelbagai alunan palu dgendangkan dari pelbagai badan yg melabelkan dengan pelbagai nama. tapi umunya masyarakat kenal bahawa tidak mustahil umNO adalah tunjasng utama nak menggagalkan himpunan tersebut.

psyarwar yg digunakan mampu menggusarkan ratusan ribu peserta yang mungkin akan hadir sekiranya hampir setiap hari dikala dada akhbar mahupun berita utama memaparkan seolah2 suatu keganasan hendak dijalankan. Namun, semangat kental ini harus diperkuatkan sekiranya ada timbul rasa ketakutan menghadiri himpunan tersebut.

Maka dengan itu semangat spiritual dlm konteks kerohanian perlu dijelmakan menjelang hari-hari menghadiri himpunan tersebut. Jelas di sini menreka yang menentang di luar sana tidak memahami apa sebenarnya tuntutan bersih ttp skdr cuba berlagak hero supaya himpunan itu akan di gagalkan.

perhitungan hari demi hari perlu di perkasakan. umumnya jelaskan kepada masyarakat apakah tuntutan bersih. himpunan bersih umpama cara terakhir dlm menzahir tuntutan yang kita bawa. saya yakin setiap peserta yang hadir tidak terlintas pun ingin mewujudkan kekacauan ( melainkan SB2). Anak2 muda yg hadir pasti inginkan keamanan.

yakinlah bahawa bersih 2.0 mampu berjalan dgn aman dan sempurna.InsyaAllah

0 comments: